Köpek eğitiminin önemini ve değerini anlamak için gözümüzde eğitilmemiş ve iyi eğitilmiş iki köpeği mukayese etmek yeterlidir.
hiçbir komuttan anlamayan, paylaştığımız ortamı darmadağın eden, herşeyi kemiren, sofrada iken rahatsızlık veren, tuvalet alışkanlığını edinemeyen bir köpek, ne kadar sevimli ve değerli olursa olsun, dayanılır bir varlık olmaktan çıkar, hayat bize eziyet olmaya başlar. Buna karşın, kendisine verilen komutları uygulayan, yalnızca yemek tasına konulanı yiyen, eve ve eşyalara zarar vermeyen, gezerken sizi sürüklemeden yanınızda yürüyen köpek, övünç kaynağıdır ve de onunla yaşamak bir keyiftir.
Herkes köpeğinin eğitilmiş, güvenilir, yararlı bir varlık olmasını ister. Bunun kendiliğinden gerçekleşmemesi ise son derece doğaldır. Göstereceğiniz çaba, sabır, ilgi, ayıracağınız zaman karşılıksız kalmayacaktır.
Çoğunlukla insanlar için kullanılan "eğitimin erken yapılması" deyimi köpekler için de geçerlidir. Erken yaşlardan itibaren eğitime başlamakta yarar olacağından,--- hiçbir zaman geç değildir.sözü köpek eğitimi için geçerli değildir.
Yavru ve gençlik dönemini olumsuz alışkanlıklar kazanarak geçiren köpekler, ergin yaşta eğitilmesi güç varlık haline dönüşür.bunlara bazı beceriler kazandırılabilir, ancak; genç bir köpeğe harcanan zamandan daha fazlasını ayırmak, daha fazla sabır ve çaba göstermek gerekmektedir.
EĞİTİCİNİN NİTELİĞİ VE TUTUMU
Köpek eğitimi, bu konuya ilgi gösteren, köpeği seven, sabırlı anlayışlı ve gerekli eğitimden geçmiş, bilgi ve tecrübeye sahip, köpeği okuyabilen kişilerin işidir.Bu niteliklere sahip olmayan kişiler,köpek eğitemezler. Çünkü;
-Köpek eğitimi, ilgi gerektirir.
-Köpek eğitimi,hayvan sevgisi gerektirir.
-Köpek eğitimi, sabırlı ve tutarlı davranış gerektirir.
-Köpek eğitimi, sağlıklı bünye gerektirir.
-Köpek eğitimi ,köpek ve köpek eğitimi konularında bilgi, tecrübe ve sağlıklı bilgi sahibi olmayı gerektirir.
KÖPEK EĞİTİMİNİN TEMEL KURALLARI
-Köpeğe komut verirken bununla ondan ne istendiğini anlıyabileceği biçimde açıklanmalıdır. Verilen komutun ne anlama geldiğini işaretle göstererek, yaptırarak anlatmalıyız.
-Komutlar; kısa açık ve kesin olmalıdır. Daima aynı biçim ve tonda verilmelidir. Aksi takdirde köpeğin komutları anlayıp yerine getirmesi güçleşir. Köpek çelişki yaşar. Komutları karıştırabilir.
-Komutlar verilirken sesli emirler, yaptırıma uyan bir hareketle desteklenmelidir. Bundan amaç, köpeğin kulağına olduğu kadar, gözünede hitap ederek, komutu daha belirgin ve anlaşılır hale getirmektir.
- Öğrenmek tekrar sayısına bağlıdır. Bir yaptırım tekrarlarla mükemmel hale gelir.
- Eğitim süreleri, köpeğin çalışma performansına bağlı olarak 20 dakikayı geçmemelidir. Çünkü çabuk sıkılırlar. Aralıklı, azar azar uygulanma eğitimdeki verimi artırır.
- Ödül, köpek eğitiminde teşvik primidir. Başarılı bir hareketten sonra köpeğin hoşlandığı oyunları onunla oynamak, serbest bırakmak birer ödül yerine geçer. "Aferin, bravo" gibi övgü dolu sözlerle ödüllendirilmelidir. Kimi köpek sahipleri, ödül olarak köpeğin hoşlandığı bir yiyeceği verir. Ancak köpek buna alışırsa, ki biz buna "rüşvet" diyoruz, her hareketin sonunda böyle bir ödül bekler. Bu da köpek eğitiminde disiplinsizliğe neden olur.
- Her eğitim sonrası, köpeğin bir sonraki eğitimi beklemesini sağlayacak biçimde sonlandırılmalıdır.
- Ceza en son başvurulması gereken ve ölçülü kullanılması gereken bir araçtır. Yanlış davranışlarda köpeğin sözlü olarak uyarılması, "Hayır" sözcüğü kullanılırak o davranıştan memnun olunmadığının belirtilmesi gerekir. Sinirlenip bağırılması gereksizdir.
İstenilmeyen davranışların tekrarı halinde, eğitim tasmasının, biraz sertçe çekilmesi, gerçekten büyük önem taşıyan, yanlış ve hatalı davranışlarda uygulacak cezadır.
Nedeni herne olursa olsun, köpeğe şiddet uygulanmamalı, unutulmamalıdır ki; dövülen, hor görülen köpek; özgüvenini yitirceğinden, cesaretini kaybeder. Ve tüm uygulamalarda kat ettiğimiz yol, boşa gider. Buda eğitim olmaktan çıkar, köpeğimizi her yönden kaybetmemize sebep olur. İşte bu sebepledir ki; bunları yapanlar eğitici olamazlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder