3 Haziran 2010 Perşembe

KÖPEK EĞİTİMİ





Aileniz İçin Uygun Köpek Seçimine Yönelik Konsültasyon:

Pek çok insan, kendisine ailesine ve yaşam stiline uygun köpeği seçmekte yetersiz kalır. Çünkü pek çok insan kendisine, ailesine ve yaşam stiline uygun olan köpeğin nasıl olması gerektiğini bilemez. Emir, köpek seçiminizde bilmeniz gereken her şey –büyüklük,huy, görev vb. pek çok unsuru düşünerek uygun köpeği seçmenize yardımcı olur. Emir, size iyi bir köpek yetiştiricisi bulabilir hatta köpekler arasında sizi ve beklentilerinizi düşünerek bir değerlendirme yaparak köpeği seçebilir.

Yavru Köpeklerin Gerçek Dünyaya Hazırlanması ve Temel Eğitimi:

Yaşları 5-6 aylığın altında olan yavru köpekler için geliştirilen okul öncesi eğitimi kapsar. Yavru köpekler; 8 ila 22 hafta arasında ne öğrenirse, bu, yetişkinliğinde de nasıl bir köpek olacağını belirlemede başlıca rol oynar. Bu dönemde ne bilmeniz ve yapmanız gerektiğine dair size gerekli bilgiler temin edilir. Bu bilgiler ; yavru köpeğinizi sağlıklı bir yetişkin köpek haline gelmesinde, ebeveyn olarak sizin bilmeniz gereken noktaları yani beslenmesinden, sağlığının korunmasına, tehlikelere karşı önlem almaya, problem çözmeye yönelik konuları kapsamaktadır.

Temel eğitime gelince, konu başlıkları şunları içerir. Otur, yat, gel, bekle, yerine geç, evde yalnız başına kalma, komutla tuvalet eğitimi, evin içersinde yanınızda çekmeden yürüme egzersizi, kibar karşılama ( insanların üstüne atlamama), kemirme ve sağlıklı oyunları içeren köpeğinizin fizyolojisini bozmadan oynayabileceği oyunları kapsar.

Bu eğitimin süresi, toplam 8 seanstan oluşur. Her seansın süresi de 1,5 saattir.

Yetişkin Köpeklerin Başlangıç İtaat Eğitimi:

Yaşları 6 aylık ve yukarı köpekler için geliştirilen eğitimi kapsar.
Temel İtaat eğitiminin başlıkları olan “Otur-Yat-Bekle-Gel- tasma ile çekmeden yürümesi “ komutları ile başlanılır. Bu komutlar, iyi huylu bir köpek için gerekli alt yapıyı oluşturur. Daha sonra köpeğin farklı durumlara yani dış çevrede varolan pek çok uyarana karşı nasıl adapte olması gerektiği öğretilir.

Bu eğitimin süresi, toplam 8 seanstan oluşur. Her seansın süresi de 1,5 saattir.

Emir Ali Sadaghiani’ nin verdiği tüm eğitimlerin sonunda neler çalışıldığına dair ve bir sonraki eğitimden önce de ne çalışılması gerektiğine dair bir rapor verilir.
Bir sonraki eğitimden önce, sorularınıza yönelik olarak aramalar, ücretsiz takip telefonu veya e-mail kanalı ile yapılır.
Son eğitimden 30 gün sonra, eğitimle ilgili sorularınıza yönelik gene ücretsiz takip telefon veya e-mail kanalı ile size ulaşılır.

Köpeğinizi Yeni Gelecek Bir Bebek İçin Hazırlamaya Dair Konsültasyon:

90 dk lık bu konsültasyonda, Emir Ali Sadaghiani yeni gelen bebeğiniz için köpeğinizi nasıl hazırlamanız gerektiğine dair tüm konuları sizlerle paylaşır. Bu konuları bebek gelmeden önce, bebeğiniz eve geldiğinde ve bebeğiniz yürümeye başladığında neler yapmanız gerektiğine dair gruplayarak bir plan içersinde verir.

Evde Verilen Davranış Danışmanlığı Konsültasyonu:

Kaynağı; kızgınlık, korku, koruma vb. olan çiğneme, kemirme, kazma, havlama gibi davranış problemlerini kapsayan ve evde verilen özel bir davranış danışmanlığı seansıdır.
Seans 90 dk. dan oluşur. . Emir Ali Sadaghiani, köpeğinizin tüm geçmişini sizden öğrenir. Problemlerini tek tek tespit eder. Köpeğinizin gelişimi için gerçekçi bir beklenti planı belirler. Bunu detaylı bir yazılı plan ile oluşturur. Bu plan, bireysel kişiliğiniz ve yaşam stilinize uygun halde düşünülerek, köpeğinizin gelişimi için oluşturulur. Sizler, telefon veya e-mail ile kontrol edilirsiniz.

Eğitim Yöntemleri

Benim eğitim felsefemde, her köpeğe bir birey olarak bakılır. Köpeklerin ırkları, cinsiyetleri ve konfigürasyonları ne olursa olsun benim gözümde tek ve kendine özgü bir bireydir. Eğitim sürecini bu felsefe çerçevesinde ayrı ve benzersiz olgular olarak değerlendiririm.

Köpek eğitiminde kullandığım eğitim yöntemleri;“Klasik şartlı öğrenme teorisine ve operant tekniklere dayanmaktadır.

Clicker eğitimi; özel bir alete uyum göstermekten çok bir tavır/davranış durumudur. Clicker eğitiminin temelide “öğrenme teorisine” dayanır. Bir başka deyişle klasik şartlanma ve operant şartlanmaya dayanmaktadır. Şöyleki;. köpeklerin bilgi alabilmelerini ve öğrenmelerini sağlayabilmek için koşullanmayı temin edici ödüller verilmektedir. Koşullanmayı sağlayıcı bu ödüller; övgü, okşama, yemek ve oyuncaklar gibi şeylerle verilir ve köpek öğrenir. Bu yöntem, iyi eğitimli köpeğin eğitim ve itaatten hoşlanmasını sağlar.

APDT’ nin tanımına göre, “pozitif köpek eğitimi” veya “şefkatli köpek eğitimlerinde,”
+R ve -P kullanılır. Nadiren de en son çare olarak +P ve –R ye başvurulur. Bunların açılımına gelince şöyledir:

+R: pozitif ödüllendirme:Köpeğin davranışı, iyi şeylerin olmasını sağlar. Bu şekilde o davranış gelişir. Örneğin, köpeğiniz oturuyor ve siz ona aferin diyerek ödül veriyorsunuz.

-R: negatif ödüllendirme:Köpeğin davranışı, kötü şeylerin yok olmasını sağlar. Bu şekilde o davranış gelişir. Örneğin, evinize misafirleriniz geliyor. Köpeğinizde ilgiyi üzerine çekmek için sızlanıyor, siz de ona oyalanması için büyük bir kemik veriyorsunuz. Artık siz evinize her misafir gelişinde köpeğinize kemik vermek zorunda kalırsınız.

+P: pozitif cezalandırma: Köpeğin davranışı, kötü şeylerin olmasını sağlar. Bu şekilde o davranış azalır. Örneğin, köpeğiniz evde tuvaletini yapıyor ve sizde ona bağırarak balkona veya bahçenize atarsınız. Böylece köpeğiniz sizin önünüzde tuvaletini yapmayabilir. Ama siz olmadığınızda evde tuvaletini yapmaya devam eder.

-P: negatif cezalandırma: Köpeğin davranışı, iyi şeylerin yok olmasını sağlar. Bu şekilde o davranış azalır. Örneğin, köpeğiniz üzerinize atlıyor ve siz sırtınızı dönüyorsunuz. Böylece ilginizi ondan aldığınız için zaman içersinde üzerinize atlamaktan vazgeçer.

Şefkatli köpek eğitimleri; iyi şeylerin kontrolü ve manipülasyonunu içerir. Kötü şeylerin kullanımından ise sakınılır.

“Clicker Eğitimine” tekrar dönmek gerekirse, öğrenme teorisi bu eğitimin temelidir. Öğrenme teorisinin tarihi ve köpek eğitimine bakmak, clicker eğitimini anlamamıza yardımcı olur.

20 yüzyılın başında Rusya’ da Ivan Pavlov, köpeklerin sindirim sistemlerini araştırırken, çalışmaları sırasında köpeklere, akşam yemeklerinde et gösterildiği zaman salyalarının aktığını fark etti. Bu deneyde, eti göstermeden hemen önce de bir çan çalıyordu. Artık eti göstermeden çanı çaldığı vakit de, köpeklerin salyaları akmaya başlıyordu. Klasik şartlanma bilgisinin kaynağını oluşturan bilgi işte Ivan Pavlov’ un bu deneyidir. Klasik şartlanma bir şey ile bağlantılı olarak oluşturulur. Bunlara doğal canlandırıcılar denilir. Pavlov’ un çalışmasında çan sesi bir canlandırıcıdır. Çan, refleks olarak oluşan bir tepkiyi devreye sokar. Köpeğin salyasının akması gibi. Bu bir refleks tepkisidir. Köpek bunu bilerek yapmaz. Bu bir tepkidir.

B.F. Skinner’ da, farelerle yaptığı çalışmalarda benzeri bir sonuca ulaşmıştır. O da farelere ödül olarak kaldıracın koluna bastıkları zaman yiyecek verildiğinde, farelerin davranış şekillerini değiştirebiliyordu. Bu çalışmada da tıpkı Pavlov’ da olduğu gibi bir bağlantı unsuru vardı. Fare, kaldıraç koluna bastığı zaman, yiyecek alacağını öğrenmişti. Davranış başka bir şeyin olmasına sebep oluyordu. Buna operant şartlanma deniliyor. Buna bir örnek vermek gerekirse, köpek dizlerinizin önünde uzanıpta size üzgün gözlerle baktığında genellikle onu okşar ve severiz. Bu ona bir şey yaparsa başka bir şey olacağını göstermektedir.

Bu konuda pek çok çalışma göstermek mümkündür. Ancak bu iki kişi özellikle köpek davranışını anlamaya büyük katkıları olan çalışmalara sahiptirler.

Ian Dunbar ve Karen Pryor’ da pozitif şartlanma eğitimini kullananlardandır. 1980’ lere kadar ön planda olmayan bu eğitim methodu; Ian Dunbar’ ın seminerler vermesi, videolar hazırlayarak, kitaplar yazması ile ön plana çıkmıştır.
Karen Pryor ise bu tekniği, deniz memelileri üzerinde deneyerek “Köpeği Vurmayın” isimli bir kitap yazmıştır. Bu kitap operant şartlanmayı halka tanıtmıştır. Clicker eğitimini her çeşit hayvanın eğitiminde kullanan gene Karen Pryor’ dur.(ama bu teknikleri 1940 larda ABD deniz kuvetleri için geliştiren Breland çiftı ve Bob Bailey de unutmamak lazim)


Kullandığım eğitim metotlarını sizlerle paylaştım. Ancak şunu da belirtmem gerekir ki, köpek eğitiminde garanti yoktur. Köpeğinizin ne kadar iyi öğreneceği ve nasıl gelişeceği pekçok faktöre bağlıdır. Bunlar arasında sosyalleşme, genetik yapısı, köpeğinizle ne kadar zaman çalıştığınız, dış etkenler vb. gelir. Ben sizlere ( size ve köpeğinize) bir eğitim planı oluşturuyorum. Bu plan, yanlızca sizlere özel geliştiriliyor. Bu plan sayesinde ulaşmak istediğiniz hedeflere ulaşmanız kolaylaşıyor. Yapacağınız şey, bu plana köpeğiniz ile birlikte aktif bir şekilde dahil olarak düzenli egzersizler yapmaktır.

EMİR ALİ SADAGHİANİ

Hiç yorum yok: