27 Haziran 2008 Cuma

KÖPEK EĞİTİMİ

KÖPEK EĞİTİMİ ÜZERİNE DOĞRU BİLİNEN YANLIŞLAR

Köpek Eğitimi Nedir?

Yanlış Cevap : Sahibi istediğinde oturmak, yatmak, kalkmak, yürümek ve beklemek.
Doğru Cevap : Evet bu komular köpeğinizle anlaşma yolunda ilk adımlar olabilir ancak önemli olan gerek insan veya hayvan topluluğu içerisine çıktığında gerekse sahibiyle yalnız kaldığında kimseyi rahatsız etmemeyi öğrenmesi. Sosyal davranmayı bilmesi. Zamanla komutlara gerek duymamasıdır.


Köpeğe en iyi eğitim hangi ortamda verilir?

Yanlış Cevap : Köpeğin kendi yaşadığı ortamda, sahibinin gözetiminde. Böylece köpekte ayrılık stresi oluşmayacak ve özlem içerisinde olmayacak.
Doğru Cevap : Köpeğe doğruları gösterecek olan sahibi, sahibe doğruları gösterecek olan da eğitmendir. Önemli olan köpeği nerede eğiteceğiniz değildir. Aksine, eğitim sürecinde köpeğinizi mümkün olduğu kadar değişik ortamlara sokmalısınız. Gerçek bir uzmanın gözetiminde olan eğitim sınıflarına katılarak köpeğinizin diğer köpeklerle sosyalleşip onlarında bulunduğu bir ortamda sizi anlamasını sağlamalısınız. Unutmayınız ki köpekle yaşayacak olan sizsiniz, köpek eğitmeni değil. Köpek sahibi olduysanız onu eğitmek ve onun davranışlarının dilini öğrenmek sizin görevinizdir.

Eğitim nekadar sürer?

Yanlış Cevap : temel eğitim 2-3 hafta, ileri itaat 2-3 hafta.
Doğru Cevap : Köpeğin ömürü boyunca. Eğitim süreleri, sizin köpek psikolojisini ve davranış dilini öğrenmenizle doğru orantılıdır. Uzman gözetiminde köpeğinizi eğitmeyi öğrendikten sonra her değişik ortamda ve her gerek duyuşunuzda köpeğin eğitimini yenilemek veya yeni bir şey öğretmek durumunda olacaksınız.

Eğitim Adaptasyonu nedir?

Yanlış Cevap : Köpeğin temel ve ileri itaat eğitimlerinin bir köpek eğitmeni tarafından verilmesi sonrası öğrendiklerini sizinle de yapması için eğitmenle
birlikte çalışmanız.
Doğru Cevap : Adaptasyon, en az 2-3 yaşına gelmiş ve bu süre zarfında profesyonelce eğitim görmüş köpeklerin belli bir görevi başka birisi için de icra etmesine yönelik çalışmadır. Burada köpeğin hedefi, kendisine öğretilen görevi yerine getirmektir (koruma veya engelli insanlara eşlik gibi). Oysa,daha genç olan köpeğiniz, burada bir görev değil davranış biçimi üzerine adaptasyona tabi olacaktır ki bununda tam olarak başarılı
olması mümkün değildir. Burada önemli olan Alpha Dog rolü, yani sizin liderlik rolünüzdür.

GENEL EĞİTİM
Genel eğitim, köpeğe mutlaka verilmelidir. Kimi köpek bu tür eğitimleri kendiliğinden öğrenir gibi görünse de bu sırada yanlış alışkanlıklar edinebileceği için aşağıdaki eğitim kurallarına kesinlikle uyulmalıdır.
1) Eve Uyum: Öncelikle annesinden yeni ayrılmış yavru köpeklerin eve alıştırılması sağlanır. Genellikle bu olay pek sorun oluşturmamakla beraber bazen yavru, annesinin ve kardeşlerinin özlemi içerisinde olabilir. Bu yüzden yalnız kaldığı zamanlar ağlamaya başlar. Burada dikkat edilmesi gereken konu köpekle fazla ilgilenmemektir. Aksi taktirde köpek sürekli aynı ilgiyi bekler, göremediği zaman da mutsuz olur.
2) Yeme içme Alışkanlığı: Küçük yavru köpeklerde gerekli besini alabilmesi için günde 5 öğün verilir. Öğün sayısı köpek büyüdükçe azaltılarak, köpek bir yaşına geldiğinde 1 ‘e indirilir. Yeme ve içme eğitimi için, köpek önüne konulan besini hemen bitirmeli, bitirmediği taktirde belli bir süre sonra kaldırılmalı ve yemek her gün aynı saatlerde verilmelidir.
3) Tuvalet Alışkanlığı: Bunun için çeşitli yöntemler önerilmektedir.
a ) Yavru köpeklerin uykudan kalktıktan hemen sonra veya yemek yedikten belirli bir süre sonra istenilen yere götürülerek tuvaletini yapması beklenir. Yaptığı taktirde ödüllendirilir. Bu yöntemlerden en basitidir.
b ) Küçük ve orta yaşlı köpeklerin eğitiminde iyi bir gözlem gerekmektedir. Köpeği sık aralıklarla dışarı çıkartarak, dışarıda tuvalet yapması sağlanır. Tuvaletini yaparken köpek sözlü olarak ödüllendirilir. Ancak köpek tuvalet pozisyonu aldığında köpek sahibinin hareket etmemesi ve köpeğin görebileceği bir yerde olması gerekir. Aksi taktirde köpek vazgeçebilir.
c ) Evde tuvalet eğitimi: Bu amaçla köpeğin bulunduğu ortamın yarısına gazete kağıdı serilir. Köpek gazete kağıdının üzerine tuvaletini yaptığı zaman ödüllendirilmelidir. Dikkat edilmesi gereken bir konu da bu gazete kağıtlarının bir kaç kat olması ve kirlendikçe üsttekinin alınıp atılmasıdır. Köpek gazetenin üzerinden başka bir yere tuvaletini yapıyorsa, tuvaletini yaptığı yer temizlenirken, köpek temizleyen kişinin yanında olmalı ve temizleyen kişinin yüz ifadesinden ve sesinden yanlış bir hareket yaptığını anlamalıdır. Köpek bu uygulamayı öğrendikten sonra gazete ile kaplı alan küçültülür ve gazete köpeğin tuvaletini yapılması istenilen yere konulur. Ancak bu yer değişimi bir anda yapılmamalı, aşamalı bir şekilde alıştırarak yapılmalıdır. Kimi köpek sahibi köpeği yanlış yere tuvaletini yaparken gördüğünde köpeğin üzerine doğru koşarak veya bağırarak tuvalet yapmasını engellemek istemektedir. ilk bakışta bu uygulama her ne kadar başarılı olursa da kalıcı bir takım sorunlara neden olabilir. Örneğin, yetişkin bir köpeğin heyecanlandığı zaman idrarını kaçırması bu yüzdendir. Özellikle bu tür eğitimler için sabır ve zaman gerekmektedir. Bazı köpekler bu eğitimi çok çabuk bir şekilde kavrar, bazıları ise daha geç kavrarlar. Bu eğitim 5 aylık yaşa kadar verilmiş olmalıdır.
Bu amaçla uygulanan çeşitli ticari preparatlar bulunmaktadır, ancak bunların başarı düzeyleri tartışmalıdır.
Bu eğitimde yapılmaması gerekenler;
a- Köpeğinizin daha az idrar yapacağını düşünerek suyunu azaltmayın ya da kesmeyin, çünkü köpeklerin önünde sürekli su bulundurulması, istedikleri zaman su verilmesinden daha doğrudur.
b- Köpeğinizin burnunu idrarını yaptığı yere sürmeyin, çünkü bu kötü ve yararsız bir cezadır. Sadece tuvaletini yaptığı yeri koklamasını sağlayıp, dışarı alın.
c- Kimi köpek kendiliğinden tuvalet yapmak istediği zaman huysuzlanır, köpek sahibi bu davranışa anlam veremez ve köpeği cezalandırır. Bu durumda köpek yanlış bir şey yaptığını düşünerek daha sonra hareketleriyle belli etmeden istenilmeyen yere idrarını yapar.
Köpeğinizin dışarıda her yere tuvaletini yapmasına izin vermeyiniz ve tuvaletini yaptığı yeri temizleyiniz. Bu şekilde köpeklerin çevreden olumsuz tepki görmesini de önlemiş olursunuz.
4) çevreye Zararın Önlenmesi: Bu amaçla özellikle küçük yaştaki köpeklerin diş değiştirme döneminde alışkanlık haline getirdikleri kemirme eylemi giderilmeye çalışılır. Bunun için küçük yaştan itibaren diş kaşıntıları ortaya çıkmaya başladığı dönemde oyuncak kemikler verilir ve köpeğin çevredeki eşyalara zarar vermesi engellenir. Doğal kemikler de kaynatılarak verilebilir, ancak bunda aşırıya kaçmamak gerekir. Aksi taktirde sindirim bozuklukları görülebilir.
5) Tasma Alışkanlığı: Yavru köpekleri n bu alışkanlığı edinebilmeleri için en iyi yöntem boyunlarına tasmayı çağrıştıracak herhangi bir şeyin takılmasıdır. Küçük yaştan itibaren köpeklerin tasma ile dolaştırılmaları ilerisi için yararlıdır. Kimi köpek sahipleri, köpek üzerinde güzel durduğu için zincirden yapılmış tasmaları kullanmayı tercih ederler. Ancak, ağırlıklarından dolayı taşıyamadıkları için, küçük yavru köpeklerde bu uygulama yanlıştır.
6) Köpeğin Adını Öğrenmesi ve Alışması: Öncelikle tek heceli bir isim seçilmelidir. Yavru köpeklerde yemek verirken, onlarla ilgilenirken, onları çağırırken vb. durumlarda tekrarlanarak köpeğin ismini öğrenmesi ve alışması sağlanır. Dikkat edilmesi gereken bir konu, bu isim seçilirken köpeğin büyüklüğü ve ırkının göz önünde bulundurulmasıdır.
Kimi köpek sahibi geleceği düşünmeden köpeğe uymayan isimler vermektedir. Bu isimler ileride çevre tarafından yadırganacağı için köpek sahibi bu ismi değiştirmek durumunda kalabilir.
7) Köpeğin Düdüğe Alıştırılması: Bu amaçla köpeğe adı öğretilirken bazen düdük kullanılır, böylece köpek düdük sesine de alıştırılmış olur.
Köpeğin Havlamasının Önlenmesi: Yavru köpekler anneleri ve kardeşlerinden ayrıldığında ve yeni bir yere getirildiklerinde yanlarında sürekli olarak birisine gereksinim duyarlar. Yalnız kaldıklarında ise öncelikle sızlanarak daha sonra sızlanmanın şiddetini arttırarak havlamaya başlarlar. Bunun önlenmesi için köpeklerin bulundukları yere, ya saat ya da açık bir radyo konulması iyi sonuç verebilir. Bunun yanı sıra köpeğin bulunduğu ortama bir zil konularak köpek havladığında zile basılarak havlaması engellenir. Diğer bir yöntem ise köpek havladığında köpeğin bulunduğu odanın kapısını çalmak ya da kapıya ucunda ağırlık bulunan bir ip bağlayarak ipi çekip bırakmaktır. Bu eğitim sabır gerektirir, her ağlayışında sabırsız davranarak köpeğin bulunduğu yere gidilmesi olumsuz sonuç verir.
Temel İtaat Eğitimi
Eğitimlere başlamadan önce köpeğin eğiticisinin yanında pozisyonu aşağıdaki gibidir.
HATALI DURUŞLAR

A) HAYIR: Bu eğitim diğer eğitimlerin temelini oluşturmaktadır. Bu komut köpeğe küçük yaşta sözlü olarak öğretilir. Köpek bu komutu t sahibinin sesi ve mimiklerinden anlar.
Komutla birlikte işaret parmağı köpeğe gösterilerek ikaz edilir, böylece köpek işaret olarak komutu öğrenmiş olur. Köpek büyüdüğü zaman bu sözlü komut yanında eğitim veya boğma zinciri kullanılarak fiziksel olarak da desteklenmiş olur. Ancak bu tasmaların kullanımı sırasında dikkat edilecek nokta tasmanın çekme şiddetini ayarlayarak bir anda çekilip bırakılmasıdır. Ayrıca bu komutu fazla kullanmamaya özen göstermek lazım aksi takdirde önemini kaybeder.
B) iZLE: Genellikle küçük yaştan itibaren köpekler dışarıya çıktıklarında sahiplerini takip ederler. Bu tür alışkanlığı olan köpekleri n eğitimleri daha rahat olur. Bu amaçla küçük yaşta dışarı çıkartıldığında köpeğin adı ve izle komutu birlikte söylenerek köpeğin dikkatini toplaması ve sahibinin peşinden gitmesi sağlanır. Köpek yaşı ilerledikçe bu sözlü komutun yanında tasmadan yararlanılarak bu eğitimin tam yapılması sağlanır. Bunun için köpeğin üzerine eğitim veya boğma tasması takılarak köpek sol tarafta yedeğe alınır ve yürüyüşe başlanır.Köpeğin yürüyüş sı!asında başı eğitmenin dizi hizasında olmalıdır.
Yürüyüş esnasında komut tekrarlanarak köpeğin alışması sağlanır. Köpek istenmeyen bir harekette bulunuyorsa tasma çekilerek “HAYIR” komutu yanında “iZLE” komutu tekrarlanır. Köpek yaptığı doğru hareketler için ödüllendirilir.Tasmanın gevşek olmasına dikkat edilmelidir. Bu tasmalı eğitimde başarı sağlandıktan sonra ara sıra tasma köpeğe farkettirmeden açılarak köpek serbest olarak izle komutuna alıştırılır.
C) DUR: Yavru köpeklerin bu eğitimi almaları için en etkin yol karşıdan avuç içinin köpeğe dönük olarak “DUR” komutunun tekrarlanmasıdır. Kimi köpek bu komutu anlamayarak eğiticiye doğru hareket etmektedir. Bunu engellemek amacıyla işaret parmağı gösterilerek “HAYIR”komutu ile birlikte “DUR”komutu verilir. Zamanla “DUR”komutu fiziksel olarak desteklenmelidir. Bu amaçla “iZLE”komutundayken ara ara eğitici duraksar, sol elin avuç içi köpeğin burnuna doğru uzatılarak köpeğin ilerlemesi engellenir ve “DUR”komutu bu hareketle birlikte verilerek köpeğin bu komuta alışması sağlanır. Köpek ilerlemek is- terse “HAYIR” komutuyla birlikte “DUR” komutu tekrarlanarak köpeğin durması sağlanır. Serbest olarak bu komuta alıştırmak için köpek durduktan sonra avuç içi köpeğe doğru dönük olarak ve komut tekrarlanarak köpekten bir iki adım uzaklaşılır ve geri dönülür. Köpek hareket etmezse ödüllendilirilir. Bu durumda köpek ilerlemek isterse “HAYIR-DUR” komutu tekrarlanarak köpeğin durması sağlanır. Daha sonra köpeğe doğru dönük olarak sağ elin avuç içi köpeğe doğru uzatılır ve dur komutu verilirek köpekten uzaklaşılır. Dikkat edilmesi gereken bir konu, bu mesafenin yavaş yavaş açılması ve her defasında geri gelinmesidir.
D) OTUR: Yavru köpeklere yemek verirken oturmaları sağlanarak komuta alıştırılırlar. Kimi yavru i köpekler yemeğin hazırlanması esnasında sessiz sakin bir şekilde oturarak yemeği beklerler. Bu durumda köpeğin adı söylenerek dikkati çekilir ardından “OTUR” komutu tekrarlanarak köpeğin bu komuta alışması sağlanır. Köpeğin yaşı ilerledikçe sözlü komutun yanında fiziki yaptırım gerekmektedir. Bu amaçla köpeğe “DUR” komutu verildikten sonra sağ el ile tasma yukarıya doğru çekilerek köpeğin kalça kısmını sol elle bastırarak köpeğin oturması sağlanır. Bu sırada köpeğe sürekli olarak “OTUR” komutu tekrarlanarak verilir. Köpek istenilen pozisyonu aldığında köpeğin sırtı omuzdan kalça- ya doğru okşanarak kalça kısmına gelindiğinde el ile bastırılarak “OTUR” komutu tekrarlanır. Daha sonra norma yürüyüş sırasında ” DUR ” komutundan sonra avuç içi yere doğru köpeğin görebileceği bir şekilde tutularak komut verilir.Böylece köpek ” OTUR” komutunu yedekte öğrenmiş olur. (ŞEKİL)
Serbest haldeyken “DUR” komutu verilerek bir kaç adım geri gidilir, avuç içi yere doğru çevrilerek “OTUR” komutu verilir. istenmeyen bir hareket yaptığında işaret parmağı köpeğe doğru tutularak “HAYIR-OTUR”komutu verilirek köpeğin oturması sağlanır. Doğru hareket yapıldığında köpek ödüllendirilir.
Bu komut özellikle yürüyüşlerde kaldırımın bittiği yerlerde, karşıdan karşıya geçişlerde tam olarak uygulanmalıdır. Bu yerlerde tekrara bağlı olarak köpek daha sonra aynı yere geldiğinde kendiliğinden komut verilmeksizin oturur. Eğer köpek istenmeyen bir davranışta bulunuyorsa öncelikle bu davranışın nedeni araştırılmalı ve giderilmeye çalışılmalıdır. Şımarıklık yaparsa veya nedensiz bir harekette bulunduysa ceza olarak köpeğe en büyük ceza verilmelidir. Bunun nedeni bu tür yerlerde en küçük hatanın köpeğin kaza geçirmesine neden olmasıdır.Bu komut genellikle “DUR” komutuyla birlikte kullanıldığı için köpek bu iki komutu birlikte algılar.
E) BEKLE: Bu komutun temelini “DUR” komutu oluşturur. Köpek “DUR” komutunu aldıktan sonra eğitici köpeğe doğru döner ve “DUR” komutu işaretini vererek “BEKLE” komutunu verir. Köpekten uzaklaşmaya çalışır. Köpeğin herhangi bir yanlış hareketi karşısında “HAYIR”komutuyla köpek ikaz edilir. Yanlış hareket yapmadıysa köpek ödüllendirilir. “BEKLE” komutunda köpekten uzaklaşıldığında, kö- peğe seslenerek çağırılmamalıdır. Her zaman köpeğin yanına geri dönülmelidir. Böylece köpek sahibinin onu terk ettiği yerde beklemeye alışır. Aksi taktirde köpek belirli bir süre bekledikten sonra sahibinin peşinden gitmek ister. Bu yöntemle her zaman sahibinin geri geleceği düşüncesi köpeğe kazandırılır. Bu bekleme süresi köpeklere göre değişir.
F) GEL: Küçük yaştan itibaren yavru köpekler oyun,yemek vb. durumlarda çağrılmalarıyla sözlü olarak alıştırılır.Bu yaşta köpeğin adı söylenilerek köpeğin dikkati çekildikten sonra ” GEL ” sözcüğü söylenmelidir.Tasma eğitiminde ise köpeğe ” DUR ” komutu söylenilerek köpeğin önüne geçilir ve ” GEL ” komutu eşliğinde köpeğin tasması çekilir,gelen köpek ödüllendirilir.Bazen köpeğin bu komutu yerine getirmesi için güç sarfetmek gerekebilir.Serbest komutta ise yukarıda anlatıldığı gibi köpek dur komutu ile durdurulur ve köpeğin karşısına geçilip yere çökülerek el dıştan içe doğru hareket ettirilerek ” GEL ” komutu verilir.Dikkat edilmesi gereken bir konu bu komut esnasında köpekten oldukça fazla uzaklaşıldığı için çevrenin kontrol altında tutulmasıdır.Yanı sıra köpek yanlış bir harekette bulunduğunda ” GEL ” komutu ile çağrılarak cezalandırılmamalıdır.
G) TOPUK: Bu eğitimde amaç çağrıldığında köpeğin eğiticinin sol tarafında yerini almasıdır. Bu eğitimin temelini “GEL “komutu oluşturur. Eğitici köpeğin karşısında yerini aldıktan sonra sol eliyle bacağına vurarak “TOPUK” komutunu verir ve sağ elinde bulunan köpeğin tasmasını çekerek köpeğin eğiticinin sağ tarafından dolaşarak sol bacağının yanında yerini alması sağlanır. Köpeğin herhangi bir hatası karşısında “HAYIR” komutu ile ikaz edilir.
H) YAT: Kimileri tarafından gereksiz bir komut olarak değerlendirilir. Bazen köpekler bu komutu anlamakta zorluk çekerler ve hatta direnirler. Bu eğitim için en basit yol, köpek “OTUR” komutundayken bacaklarını tutarak oturması için omuz bölgesinden basınç uygulayıp “YAT” komutu tekrarlayarak köpeğin pozisyonunu almasının sağlanmasıdır. Köpeğin direndiği durumlarda “HAYIR, YAT” komutuyla köpek ikaz edilir.
Serbest eğitimde ise eğitici köpeğin karşısında yerini alır “OTUR” pozisyonundaki köpeğe “YAT” komutuyla birlikte sağ kolunu arkadan dolaştırarak omuz hizasına kadar yere paralel biçimde indirir. Böylece köpeğin yatması sağlanır, komuta uyulmadığı taktirde eğitici köpeğe doğru yaklaşır ve köpeğin ön ayaklarını ileriye doğru çekerek yatma durumuna gelmesini sağlar
I) ATLA: a) Yüksek atlama: Bu eğitim için köpek öncelikle atlayabileceği engeller üzerinde tasmada ve yedekte çalıştırılır, Engelden korkmaması için köpek engel etrafında dolaştırılır ve koklamasına izin verilir Eğer köpek atlamamakta direnirse, sahibi veya eğiticisi de köpekle birlikte atlamalıdır ve atası olay köpeğin sevebileceği eğlenceli bir hale getirilmelidir. Daha sonra engellerin yüksekliği artırılarak, köpek daha yüksek engellerden atlamaya alıştırılır.
Zaman içerisinde tasma açılarak eğitici engelin karşı tarafına geçer ve köpeği karşıdan çağırır. Köpek engele geldiği sırada “ATLA” komutuyla köpek aktive edilir, Köpek engelin yanından geçmeye çalışılırsa “HAYIR” komutuyla ikaz edilerek doğru atlaması sağlanmaya çalışılır.
Köpek her atlayışından sonra” AFERiN” denilerek ve sevilerek ödüllendirilir.
b) Uzun atlama: Temel yukarıda tanımlandığı gibidir, Öncelikle iki engel arasında hayvanın atlayabileceği kadar mesafe bırakılır, zamanla bu ara açılarak hayvanın uzun atlayışlar yapması sağlanır, bu eğitim özellikle av köpeklerinde önemlidir.
* Bu eğitim gereksiz olarak değerlendirilirse de köpeklerin park vb. geniş alanlarda serbest bırakıldıklarında rahat ve güvenli hareket edebilmeleri (süratli hareketlerde yanlış adım atarak incinmemeleri) açısından önem taşır.
BOL BOL TEKRAR VE OYUN
Köpeğin eğitiminde çok önemli rol oynar. Köpeğin yaşı ilerledikçe eğitim zorlaşacaktır.
Bodyguard Eğitimi
ŞAHIS KORUMA (Body Guard) : KORUMA ve koku meziyetleri yapan köpeklere SCHTZHUND denir.Bu bir eğitim sistemidir. Bu eğitimde asıl amaç köpeğin sahibini ve yakınlarını korumasıdır. Elbetteki her köpek bu görevi yapamaz yine uygun bir yavrunun eğitim aşamasına kadar çok iyi yetişmiş olması gerekir. Ayrıca iyi beslenmesi ve sağlıklı olmasıda şarttır. Halk arasında bazı yanlış uygulamalar mevcuttur. Köpeği karanlıkta tutmak, çiğ yemek yedirmek gibi uygulamalar yapılmamalıdır.
Şayet köpeğin geninde sertlik yoksa ne yaparsınız yapın olmaz, köpeğin özünde olması gerekir, Mizacı sert olması gerkir gerisi makyaj olur ve gerçek anlamda bir tehlike ile karşılaştığında bir tekme yediğinde korkup kaçacak ve sizi yarı yolda tehlike ile burun buruna bırakcaktır. Bu eğitim oldukça zor ve tekniktir çok yetenekli partner gereklidir. Örneğin bir düşman şahsın silahına davranması ile köpeğin bu hareketin ne manaya geldiğini anlayıp düşmana saldırması gerekir veya (tut)komutu ile şüpheli şahsa saldırıp onu etkisiz hale getirmelidir, (BIRAK)komutu ile bırakmalı fakat yinede dikkatti düşmanın üzerinde olmalıdır. Köpekler normalde eğitim almadıkları sürece gerçekten ısırmayı bilmezler.Ancak profesyonel eğitim sonucunda köpekler etkili ısırma tekniği kazandırılır.
Bu işide provakatörler tabir ettiğimiz partner yapar. Biz onun için size bu çalışmayı yapmayın diyoruz. Isırmayı bilmeyen köpeğe elindeki malzemeyi ustalıkla köpeğe nasıl vermesi gerektiğini provakatör çok iyi bilir. Buna yer tutuşda dahildir. Kısaca özetlersek, dövüş sanatını bilmeyen insanla bilen insan gibidir. Ancak ısırma tekniğini öğrenen bir köpek kolunuzu tuttuğu anda 3 sn. gibi kısa bir sürede sizin kolunuzu kırar ve liflerinizi kopartır ve siz bu kısa zamanda bayılırsınız ve etkisiz duruma düşersiniz. Sanırım işin önemi ve ciddiyetini kavradınız. Şahış koruması yapacak yavru daima sahibi ile birlikte yaşamalı ve eve gelen herkesle haşır neşir edilmemelidir. Ama gözlemlemelidir. Sokakta herkesle temas içinde bulunmamalıdır, çünkü insanlardan aşırı sevgi ve ilgi gören köpek miskinleşir ve ona ileride insan kötü demek çok zor olur. Beynine insanların iyi olduğu kazınmıştır.
Bu sebeple bu ilişkiyi iyi ayarlamalıyız. Daima uzaktan. Eğitim alanına çıkan acemi bir köpeğe daima kendisinin güçlü kuvvetli olduğu hissettirilir,aslı da böyledir. Hiç bir zaman bir köpeğe güç uygulanmaz, daima köpek kazanır. İnsan hep ondan korkar, bu boğuşma esnasında da böyledir. Burada provakatörün önemi ortaya tekrar çıkıyor.
İleri Düzey İtaat
Bu başlık altında köpeğe verilen bekçilik ve koruma eğitimleri amaçlanır.Bunun için köpeğe bu tür eğitimleri vermeden önce evdeki bireylerin yaş ve ruhsal durumlarını göz önünde bulundurarak değerlendirmek gerekir.Unutulmaması gereken bir nokta ise, köpek komutu aldıktan sonra caydırmak ve korumak amacıyla öne doğru havlayarak atlayacağı veya ısıracağı için bu komutların şaka mahiyetinde kullanılmaması gerektiğidir. İleri eğitim profesyonellik gerektirir,bunun için aşağıda ana hatlarıyla bahsedilen eğitimlerin verilmesi için köpeğiniz bir eğitici ye veya bir kulübe verilmelidir. Bu eğitimlerin çoğunda bir yardımcı kullanılır. Eğitime başlamadan önce köpek genel ve temel komutları tam ve eksiksiz olarak yerine getirmelidir.
A) BEKÇİLİK EĞİTİMİ: Bu tür eğitime alınacak olan bir köpeğin küçüklükten itibaren belli bir takım özelliklere sahip olması gerekir. Bunların başında;
a) Köpeğin çevreye karşı fazla duyarlı olması ve tepki göstermesi,
b) Köpeğin sahiplenme iç güdüsü olması, c)Köpeğin korkak olmaması,
d) Yabancılara karşı az çok tepkisi olması,
e) Köpeğin ırkının uygun olması gelir.
Yukarıda bahsedilen özelliklere sahip bir köpeğin eğitimi daha kolay ve verimli olur.
Küçük yaştan itibaren belirli bir alanda büyümüş, yabancılarla dostluk kurmamış bir köpek bekçilik görevini içgüdüsel olarak geliştirir ve yabancılara karşı reaksiyon gösterir. Bu köpekler yabancılara karşı havlamaya kalktıklarında kesinlikle cezalandırılmamalıdır, Aksine ödüllendirilmelidir. Bu köpeğin korunması altında olan bölgeye yabancıların girişi yasaklanmalı ve uyarıcı tabelalar konulmalıdır. Bu alanda köpek rahatlıkla hareket edebilmelidir, Bu eğitimde ilk olarak köpek iyice denetim altına alınmalı,bu amaçla köpek bir yere bağlanmalı veya eğitici köpeği iyice zaptetmelidir. Eğitici köpekle öncelikle ilgilenir, eğlenir.
Köpek sakinleştikten sonra kışkırtıcı rolünü üstlenen yardımcı eğitici gizlenerek gelir. Kendini bir ağaç arkasına veya kapı arkasına köpeğin dikkatini çekecek bir sesle yaklaşır. Köpek yaklaşan yabancıya karşı diklenip, kulak kabartıp havlayınca eğitici köpeği överek tut komutuyla kışkırtır ve yabancıya doğru bir adım ilerleyerek geri çekilir. Böylece köpeğin yabancıya karşı atak yapmasını sağlar.
Dikkat edilmesi gereken noktalar:
1. Yardımcı hiçbir zaman köpeğe üstünlük kurmamalıdır.
2. Köpeği kışkırtmak amacıyla can acıtıcı davranışlarda bulunulmamalıdır.
3. Yardımcı her zaman aynı yönde yaklaşmamalı. Böylece köpeğin aynı noktaya konsantre olması önlenmiş olur.
4. Köpeğin yabancılara karşı dostluk kurması doğru değildir.
5. Bu tür eğitim alan köpek, yemek kabından başka bir yerden veya başka birisin elinden yemek yerse cezalandırılmalıdır.
6. Köpeğin özgüveni en üst düzeye ulaştırılmalıdır.
Bu eğitim köpeğin içerisinde bulunduğu tel kafesin içinde de yapılabilir. Bu amaçla eğitici köpeğin ~a yanında yerini alır, köpekle ilgilenmeye başlar, bu sırada yardımcısı saklanarak kafese yaklaşır. Eğitici köpeği aktive eder ve köpeğin yabancının geldiği noktaya konsantre olmasını sağlar. Köpek -havlayıp kafes içersinde yabancıya doğru atakta bulunuyorsa, köpek ödüllendirilir. Aksi taktirde yabancı tel kafese yaklaşarak elindeki bez veya sopayla tele vurarak köpeği saldırması için daha fazla tahrik eder.
Genellikle halk arasında köpeğin karanlık bir odaya kapatılması ile saldırganlığının arttığı düşünülmektedir. Bekçilik için bu uygulama yanlıştır.

Hiç yorum yok: