30 Ağustos 2008 Cumartesi

YAVRU KÖPEK EĞİTİMİ

YAVRULARA EĞİTİMLE İLGİLİ SÖZCÜKLERİ ÖĞRETMEK:

A. Konu Hakkında Genel Bilgi:
Bu bölüme kadar yavru köpeğe geleceği ile ilgili bazı bilgiler verilmiş¬tir. Onu artık yanımızda korkusuz gezdirecek bir düzeye getirdik, ismini, çişini nereye yapacağını, çevresini, yasaklanan konuları, başkasına karşı nasıl davranması gerektiğini öğrettik. Şu anda 4'üncü ayına girmiş olan köpeğimize 6 aya kadar biraz daha ileri yöntemlerle bazı bilgiler daha vermek zorundayız.
Bunların başında eğitime hazırlama işlemleri yer alır. Yavru köpekler kendilerine gereken ilgi gösterilmişse 3'iincü ay içinde söylenen sözlerin '' 75-80'ini anlar ve manasını değerlendirirler. Bu ilgi her an aynı derece¬de devanı etmelidir. Köpek bu dönemde gerek evdeki şahısları ve gerekse bütün eşyaları benimser ve onlara bağlanır. Adeta o artık evin bir parçası ulniiiştur. Bu nedenledirki, gerek evdeki şahıslara ve gerekse evdeki tüm bireylere sahip çıkmak olgusu köpekte belirmiştir.
İlk iş olarak köpeğe tek kelimeden oluşan emirler ve bunların anlamı öğretilir. Ancak, bu sözcükler sert bir ses tonu ve ciddi bir tavır içinde ve-riimelidir. Ve köpeğin arzuladığımız hareketi yaptığı an ödüllendirilmesi dp asla ihmal edilmemelidir. Köpeğe Öğreteceğimiz kelimeler özeüikle başlangıçta yanınıza çağırmak için GEL ve dikkatini çekmek için BAK,
istemediğiniz bir hareket karşısında HAYIR, siz bir yere oturduğunuzda ununda otunu asını sağlamak amacıyla OTUR veya YAT gibi sözcükler olmalıdır. Bunu takiben KAL, BUL ve yürüyüş düzeninde TOPUK gibi kelimeler de arasıyla öğretilecektir. Bu sözcükler eğitim bölümünde detaylı olarak incelenecektir. Ancak, yavruluk döneminde bu sözcüklere onu alıştırmakta da yarar vardır. Şimdi yavrulara öğreteceğimiz sözcük¬lerin yöntemlerine kısaca değineceğiz. Tekrarda yarar görüyorum, yavru¬larda eğitsel eksersizlere 8'inci haftadan itibaren mutlaka başlanılmalıdır.

B. Gel Sözcüğünün öğretilmesi:
Yavru normal istirahat durumunda iken veya uzakta herhangi bir şey¬le uğraşırken aniden ve çok ciddi bir ses tonuyla ismi ile GEL diye sesle-nilmelidir. Ancak bu esnada iki elinizi birbirine vurarak veya sağ elinizi bacağınıza vurarak bir ses çıkarılması gerekir. Çünkü unutmamak lazım ki, her sözcük veya her emir mutlaka bir hareketle yapılmalıdır- -Köpek sözcükle birlikte hareketi de öğrenir dolayısıyla bazen sözcük kullan-maksızın, o hareketle dahi o sözcüğün anlamım değerlendirir. Köpek emirlerinize uyduğu anda, muhakkak ödüllendirilmen ve çeşitli mesafe¬lerde bu sözcüğü kusursuz olarak uygulaymcaya kadar çatışmaya devam edilmelidir.

C. Bak Sözcüğünün öğretilmesi:
BAK emri yavrunun dikkatini çekmek için verilir. Meselâ, top hava¬ya atılır ve o anda sert bir ses tonu ile BAK diye seslenilir. Ve BAK se¬siyle beraber baş ve orta parmaklarla bir ŞIK sesi çıkarılır. Bak sözcüğü iyice öğretmek için süratle uzaklaştırılan bir kedi maketi veya dışarıda canlı bir kedi de kullanılabilir. Çünkü, genellikle köpeklerin en çok dik¬katini çeken canlılar kedilerdir. BAK sözcüğü ile birlikte ŞIK sesinin çı¬kartılması mutlaka prensip haline getirilmelidir. Ve bu sözcüğe köpek iyi¬ce uyum sağlaymeaya kadar devam edilmelidir.

D. Hayır Sözcüğünün öğretilmesi:
Aslında köpeğin ilk öğrendiği sözcük HAYIR'dır. Çünkü, o her kusu¬runda bu sözcüğü işitmiştir. Busözcük de çok sert bir ses tosıu ve çok ciddi bir tavır içinde kullanılmalı ve bu esnada işaret parmağı ile de gere¬ken hareket yapılmalıdır. Bu sözcükte iyice öğrenilinceye kadar uygula¬maya devam edilmelidir.

E. Otur Sözcüğünün öğretilmesi:
OTUR kelimesi yavru sevk kayışı ile yedeğinizde bulunduğu veyar. Sevk kayışı sağ elle tutulur ve sol elin parmaklan kuyruk dibine gelecek şekilde yerleştirilir. OTUR emri ile beraber sevk kayışı yukarı doğru süratle çekilirken sol elle de köpeğin arkasına aşağıya doğru sertçe bastırılır. Bu sözcük sevk kayışsız ve elle bastırma olmaksızın köpek tarafından uygulanıncaya kadar eğitime devam edilir. (Bu konu ileriki bölümlerde detayları ile ince¬lenecektir).

F. Topuk Sözcüğünün öğretilmesi:
TOPUK emrinden amaç, köpek sol tarafımızda olduğu bir pozisyon¬da sağ omuzu sol dizimizle aynı hizaya gelecek şekilde yürümesi veya oturmasını sağlamaktır. Köpek ileri veya geri kaldığı anda ya biz Öne ya da arkaya çıkarak veya köpeği öne veya arkaya çekerek ve her düzelt¬mede yine TOPUK sözcüğünü kullanarak emri uygulamalıyız. Ancak, önde veya arkada kaldığında HAYIR ikazını yapıp belirtilen hizaya gelin¬ce TOPUK emrini tekrarlamalıyız. Öyleki köpek yanımızda yürürken sağ omuzu daima sol dizimiz hizasında olmalı ve otururken de ayın pozisyon¬da kalmalıdır. Ki. bütün bu sözcüklerin öğretilme şekilleri daha detaylı olarak büyük köpeklere uygulanan eğitim yöntemleriyle belirtilecektir.

G. Kal Sözcüğünün öğretilmesi:
KAL emri her pozisyonda verilebilir. Amaç bu eniri alan köpeğin bu¬lunduğu pozisyonu, ikinci bîr emre kadar bozmamasıdır. Meselâ, köpek »ıiinna pozisyonunda iken KAL emri verilmişse ikinci bir emre kadar bu pozisyonda bekleyecektir. KAL emri de İleriki bölümlerde detaylı olarak anlatılacaktır. Ancak, yavruya KAL kelimesinin anlamını öğretmek için örneğin oturma pozisyonunda iken avuç içi köpeğin burun hizasına gele¬cek şekilde lek bir hareketle bu emir verilir. Bu hareket yapılırken köpe¬ğin korkmaması için dikkat edilmelidir. Bu emir yatma, yürüme, koşma ve akîa gelecek bütün hareketlerde uygulanabilir. Öyleki. köpek KAL Mizeüğimii işittiği anda o pozisyonda kalmalıdır. Ve ikinci bir emre kadar da bu pozisyonu bozmamaudır.

H. Yat Sözcüğünün öğretilmesi:
Bu siı/cükten amaç, köpeğin vücudu sahibinin veya eğiticinin vücu¬duna paralel ye sağ omuzu sol ayakla aynı hizada olacak pozisyonda kö¬peğin yatmasını sağlamaktır. Bu emirde önce oturma pozisyonunda öğ¬retilir. Aşağı doğru eğilerek oturan köpeğin sevk kayışı tasmaya bir
karış mesafeden sol elle tutulur ve sert bir sesle YAT emri verilirken aynı anda sol elle sevk kayışı aşağı doğru çekilir. Şayet, köpek yatmamakta direnirse yine YAT sözü ile beraber sağ elimizle de köpeğin ön ayakları¬nı alttan çekerek yere doğru çökertilmesi sağlanır. Ki, YAT emriyle iste¬nilen yatma pozisyonuna gelinceye kadar uygulamaya devam edilir. (Bu konu da ileriki bölümlerde detayları ile incelenecektir.)

t. Ara-Bul Sözcüğünün öğretilmesi:
Bu sözcükten amaç gizlenen bîr şeyi köpeğin arayıp bulmasını sağ¬lamaktır. Henüz S haftalıkken başlayıp topunu ve yiyeceğini saklayarak köpeğin koku alma duyusunu geliştirme eksersizleri yapmıştık. Köpeği¬miz şimdi 6 aylığa doğru yaklaştığına göre daha bilinçli olarak bu söz¬cüğü değerlendirecektir. Bu amaçla sevdiği bir oyuncak meselâ Top ö-nünden alınır, yerde sürütülerek bir eşyanın arkasına saklanır. Sonra ya¬nına gelerek ismiyle TOPU ARA sözcüğü belirü bir ses tonuyla verilir. Köpek topun süründüğü yönü takip ederek onu bulacaktır. Gerekirse ilk uygulamada kendisine yardım da edilebilir. Top yerine salübi saklanılarak veya eğiticisi saklanılarak da aynı emir uygulanmalıdır. Üyleki Köpek ARA-BUL sözcüğüne iyice uyum sağlayıncaya kadar bu konu üzerinde durulmalıdır.

J. Tut Sözcüğünün öğretilmesi:
Bu emirden amaç, köpeğe saldırma yeteneğini kazandırmaktır. Kö¬pekler hareketli her maddeyekarşı büyük bir ilgi duyduklarından bu uy¬gulamanın önce topla yapılması uygun olur. Top yerden yuvarlanarak TUT emri verilir. Köpek aslında sevdiği bu oyuncağı koşarak alır. Toptan sonra çeşitli hayvan maketlerini süratle önünden geçirerek TUT emri verilebilir. Ki. eğitim kuruluşlarında özel hareketli maketler mevcuttur. TUT emri ile birlikte köpek hareket eden bu maketlere doğru havlayarak saldır m alıdır. Sonra çeşitli giysilergiymiş insanlar köpeğin önünden koşturularak TUT emri uygulanmalıdır. Ki, artık köpek TUT sözcüğünü işittiğinde mutlaka bu sözcüğün gerektirdiği saldırıyı yapacak duruma gelinceye kadar uygulamaya devam edilir.

Hiç yorum yok: