4 Temmuz 2008 Cuma

KÖPEK EĞİTİMİ " AV KÖPEKLERİ "

Av Köpeği Eğitimi ve Eğitim Müfredatı

Av köpeği eğitiminde, yıllardır klasik yöntemlerle veya eş ve dosttan duyduğumuz bilgilerle köpeklerimizi, ava hazırlar, av esnasında yaşanan problemleri de, bu tekniklerle gidermeye çalışırız... Avlanmak; neticede bir zevk olayıdır. Bu nedenle de hobi ve spor olarak gördüğümüz bu olayda hiç birimiz problem yaşayarak strese girmek istemeyiz.
Av köpeği eğitiminde, köpeğin yaptığı hataları, ağırlaştırılmış ceza yöntemleri ile gidermeye çalışırız, Av köpeğinin avı sıkması halinde; ölü bıldırcının içine bir kaç tane 6 lık çivi koyarak, köpeğimizi canını yakıp, sıkma problemini çözmeye çalışırız...Tüm pointer ırklarını veya setter ırklarını, tek karakter çatısı altında toplayarak, eğitim yöntemlerini tek düze vermek isteriz. Çok acıdır ki, bazı avcı dostlarımızın ağzından, köpeğinin avda yaptığı hatadan ve bu hatanın çözülemediği için köpeğini avda vurduğunu duyarız. Burada Av köpeği eğitiminin, doğru yönlendirmeler ve doğru, negatif ve pozitif takviyeler ile nasıl hedef sonuca ulaşabileceğimizi hep birlikte göreceğiz.
Konumuz dışında olmasına rağmen, yavruluk döneminin ne kadar önemli olduğunu vurgulamak için size bir örnek vermek istiyorum. Rottweiler ırkının hepimiz tarafından sert bir karaktere sahip olduğu ve bulunduğu bölgeyi ve sahibini yüksek derecede koruduğu bilinmektedir. Pekiyi, çevremizde etrafı ile barışık, her gördüğüne kuyruk sallayıp, yakınlaşmak isteyen rottweiler yok mu?... tabii ki çok sayıda var, Demek ki, köpeğin bazı kalıtımsal özellikleri, territoryumlarından dolayı değişikliklere uğrayabiliyormuş, Bu da şunu gösteriyor ki, köpeklerin eğitiminde, klasik ve atadan kalma yöntemleri değiştirmemiz ve köpeğimizin eğitiminin yavruluk döneminde başlamamız gerekiyor...
Dilerseniz, eğitime köpeğimizin yavruluk dönemini inceleyerek başlayalım. Öncelikle, köpek neden öğrenir?. Bu konuyu biraz açalım. Köpeğin öğrenmesinin temel noktası motivasyondur, Köpek için her davranışın yapılmasında ve öğrenilmesinde mutlaka bir sebep vardır. Köpeği bu davranışa iten, yön veren, şiddetini ve devamlılığını sağlayan motivasyondur. Biraz öncede köpeğin avı çiğneme örneğinde belirttiğim gibi, bu hareketini ortadan kaldırmak için onu cezalandırmak yerine, bu motivasyonu tetikleyen motifi bularak, pozitif takviye ile sonuca ulaşmak en akıllıca yöntem olacaktır.

Şimdi; yavru av köpeğinin sosyalizasyon dönemini ve bu dönemde oluşmakta olan kritik faz sürecinin, eğitimde ne kadar önemli olduğuna bakalım. Bu dönem (3-12 haftalık) köpeğin, diğer köpekleri ve insanları tanışmaya başladığı, özelliklede insanlara güveninin olumlu veya olumsuz yerleşmeye başladığı ve yavru köpeğin kişilik karakter yapılanmasının olgunlaşmaya başladığı bir süreçtir. Bu safhada, yavru köpeğe yaklaşım tarzımız, ses tonumuz, fiziki müdahalelerimizde son derece dikkatli olmamız gerekmektedir. Özellikle bu kritik faz sürecinde yavru köpek üzerinde istemeyerek yapılacak hatalar, köpekte fobi oluşmasına ve oluşan bu fobilerin kalıcı seyretmesine neden olacaktır. Yavru köpeğin sosyalizasyon döneminde, onunla iletişim kurarken, özellikle de oyun oynarken, oyun skorunun hep onun lehine olmasına dikkat edelim. Onun lehine sonuçlanacak oyunlar, köpeğin kişilik yapılanmasında hem kendine hem de sahibi olarak bize güvenmesini sağlayacaktır. Bir sonraki dönemi olan Juvenil dönemde de, sosyalizasyon döneminde dikkatli yoğurduğumuz köpeğin kişilik yapılanmasının, pozitif yansımasını göreceğiz. Juvenil dönem, yavru köpeğin 12. haftalıkken başlayan ve yavruluk döneminden gençlik dönemine geçiş yaptığı ve hayatında ilk eğitimlerle tanıştığı bir dönemdir. Buradaki eğitimden kastım klasik anlamdaki itaat ve ihtisas eğitimleri değildir
yavru köpeğin eğitim safhasının) tatbik edilmeye başlandığı dönemdir. Özellikle genç köpeğin bu dönem içerisinde oluşmaya başlayan ben merkezcilik duygusu ve oyuna düşkünlüğü eğitimde avantaj olarak kullanılmalı, yavru köpeğin oyun takozuna alıştırılması ve yavru köpeğin oyun takozunu getirmesi konuları, hatasız olarak geçilmelidir. Yetişkin Köpeğin eğitiminde, emesyonel davranış, ne kadar hatalı ise, juvenil dönemdeki köpeğin eğitiminde emesyonel davranış tam tersine o kadar faydalıdır. Genç köpeğin eğitim müfredatında belirtilen safhalar geçilirken, istenmeyen hareketlerin köpek tarafından yapılmasında kesinlikle ceza uygulanmamalı, bunun yerine negatif takviye uygulanmalıdır. Aynı şekilde istenilen hareketlerin köpek tarafından yapılmasında da, pozitif takviye uygulanmalıdır.

Av köpeğinin eğitiminde, ferma ve aport kadar gerekli olan bir özellik de köpeğin silah sesine alışkanlığıdır. Silah sesine alıştırma eğitiminde başlangıç noktamız yine juvenil dönemde iken olmalıdır.Köpekler relatif olarak duyarlar, insanlara göre 5 kat daha fazla duyma yeteneğine sahip olan köpekler 45 kHz e kadar duyabilmektedirler. 3 aylığını tamamlamış, koku alma ve görme duyusu gibi işitme duyusunun da olgunlaştığı bu dönemde köpek yüksek gürültüye alıştırılmalıdır. Burada önemle dikkat etmemiz gereken konu, silah sesi gibi yüksek gürültüye sahip seslere köpeğin bir anda alışmasını beklememek gerekir. Eğitimdeki hedef, köpeğin düşük seviyeden, yüksek seviyeye kadar kademeli olarak sese alıştırılmalıdır. Köpeğin yüksek sese alıştırılmasında, köpeğin anksiyete durumu dikkatli gözlenmeli, anormal (korkma, kaçma gibi) durumla karşılaşılması halinde, köpek geri beslenmeye alınarak problem yaşanan bölüm pozitif takviye ile güçlendirilerek tekrar geçilmelidir. Bu eğitiminin tatbikinde, köpeğe alıştırılacak olan yüksek sesin, uzak mesafeden yakın mesafeye doğru kademeli olarak ve düşük sesten, yüksek sese (tabanca sesinden, tüfek sesine) doğru artırımla verilmesi gerekmektedir. Eğitimin ödül programında, ilk 2 gün sabit aralıklı fiziki ve sözlü ödül programı, 2.günden sonraki eğitimlerde değişken aralıklı sözlü ve fiziki ödül programı uygulanmalı, 2. safhada fiziki ödülün yerine sözlü ödül ağırlıklı olarak uygulanmalıdır. Her zaman anlatmaya çalıştığım gibi, doğru zamanda, doğru eğitim mutlak başarıyı getirecektir.

Av köpeklerinin temel ve ileri itaat eğitimleri, diğer ırklarda uygulanan itaat eğitim müfredatlarından farklıdır. Bu eğitimde özellikle dikkat edilmesi gereken konu, av eğitim müfredatı ile temel ve ileri itaat eğitim müfredatları aynı anda uygulanmalı, köpeğin görev ve adaptif zekası aynı zamanda çalıştırılmalı ve yönlendirilmelidir. Av köpeklerinin gençlik dönemlerinde, verilen eğitimlerde yapılan hatalardan dolayı, olgunluk ve aktif av dönemlerinde ferma ve aport problemleri yoğun olarak gözlenmektedir.

YAVRU KÖPEĞİN EĞİTİM SAFHASI 2,5 Aylık

I 1. Yavru köpeğin takoza alıştırılması

2. Yavru köpeğin oyun takozuna ferma vermesi

3. Yavru köpeğin oyun takozunu getirmesi

4. Yavru köpeğin fermaya alıştırılması


KOKU VE SUYA ALIŞTIRMA 4 Aylık

II 1. Tasmalı olarak koku takibi

2. Tasmalı olarak ölü tavşan kokusu takibi ve getirme

3. Suda oyuncak takoza adapte

4. Suda tasmalı olarak oyuncak takozu getirme


SİLAH SESİNE ALIŞTIRMA


III 1. Tabanca sesine kademeli alıştırma

2. Tüfek sesine kademeli alıştırma


TEMEL İTAAT EĞİTİMİ


IV 1. Solda topuk takibi

2. Solda otur komutu

3. Otur ve bekle komutu

4. Solda yat komutu

5. Yatta bekleme

6. Yatta kademeli uzaklaşma

7. Tam yat komutuna alıştırma

8. Tam yat komutuna düdükle alıştırma

9. Koşarken yat komutu

10. Koşarken tam yat komutu (düdükle)


ARAZİDE İTAAT EĞİTİMİ


V 1. Ormanlık arazide yakın topuk takibi (tasmalı)

2. Tasmalı sürün komutu

3. Tasmasız sürün komutu


İLERİ İTAAT EĞİTİMİ


VI 1. Solda yürüme (tasmasız)

2. Solda otur, yedekte bekletme

3. Otur bekle, kademeli mesafe artırımı

4. Koşarken otur

5. Koşarken yön değiştirme


ARAZİDE SİLAH SESİNE ALIŞTIRMA


VII 1. Yat ve bekle komutunda saklı şekilde silah sesine alıştırma

2. Yat bekle komutunda yüksek noktadan silah sesine alıştırm


KÖPEĞİN TASMALI OLARAK AVI TAŞIMASI


VIII 1. Eğitim takozu ağzında iken itaat etmesi

2. Uzak mesafeden takozlu olarak itaat ettirilmesi

3. Uzak mesafeden şişeyi getirmesi

4. Dikenli takozu getirmesi

5. Yumurtayı getirmesi


KÖPEĞİN AĞIZIDA AV İLE ENGELLERİ AŞMASI


IX 1. Takozlu tahta ile atlama engelinden geçmesi

2. takozlu tahta ile pencere engelinden aşması

3. Şişe ile engelden atlama


ÖLÜ AV İLE EĞİTİM


X 1. Tasmalı olarak 50 m.mesafeden avı bulup avcıya getirmesi

2. Koku takibindeki ara mesafe hatalarının giderilmesi

3. Köpeğin ağzındaki avı taşıma hatalarının giderilmesi

4. Köpeğin temel ve ileri itaat eğitimlerinin geri beslemeye al

5. Tasmasız 50 m mesafeden avı getirmesi

6. Tasmalı 100 m mesafeden avı getirmesi

7. Tasmasız 100 m mesafeden avı getirmesi

8. İleri itaat eğitiminin pekiştirilmesi

KANATLI AV İLE EĞİTİM

XI 1. Tasmalı olarak 25 m mesafedeki (yaralı) bıldırcını getirmesi


2. Tasmasız olarak 25 m. Mesafedeki bıldırcını Getirmesi

3. Tasmalı olarak 50 m. Mesafedeki bıldırcını getirmesi

4. Tasmasız olarak 50 m mesafedeki bıldırcını getirmesi

5. İleri itaat eğitiminin pekiştirilmesi avda ara mesafesinin kon

ARAZİDE SİLAH SESİ VE İTAAT EĞİTİMİ

XII 1. Kademeli mesafelerden silah sesine alıştırma

2. Arazide ileri itaat eğitiminin pekiştirilmesi

SUDA ENGAL ÇALIŞMASI


XIII 1. Tasmasız köpeğin suya atılan takozu getirmesi

2. Tasmalı köpeğin nehrin karşısındaki avı getirmesi
(Bu bölümde köprülü nehir kullanılacak)

3. Tasmalı köpeğin nehrin karşısındaki eğitim takozunu gtrmes

4.Tasmasız köpeğin nehrin karşısındaki ölü bıldırcını getirmesi


SAZLIKTA BILDIRCIN EĞİTİMİ

XIV 1. Tasmasız köpeğin yaralı bıldırcını getirmesi

2. İleri itaat eğitimi ve avı taşıma eğitimlerinin tekrarı ve hataların düzeltilmesi


ARAZİDE TİLKİ VE TAVŞAN AVI

XV 1. Tasmasız olarak ölü tavşanın getirilmesi

2. Tasmasız olarak ölü tilkiyi getirmesi

3. Tasmasız olarak tilki ile engelleri aşmak

4. İleri itaat eğitiminin pekiştirilmesi

5. Tasmalı ve tasmasız olarak avı taşıma konularını pekiştir


kaynak:http://www.kopegim.gen.tr/egt.deniz-sema/av-kopegi-egitimi-ve-egitim-mufredati.html

Hiç yorum yok: